تبلیغات
کدبانو گری - خواب راحت


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :کدبانو
تاریخ:شنبه 5 اسفند 1391-12:27 ب.ظ

خواب راحت

نقش خواب در حفظ سلامت روح وجسم بسیار حیاتی است. خواب خوب وکافی در مواردی مانند: تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ کارآیی سیستم عصبی، تقویت حافظه ورشد، نقش مهمی دارد. برخی افراد همین که سرشان را بر روی بالش می‌گذارند به خواب می‌روند ولی عده‌ای دیگر ساعت‌ها در بستر این پهلو و آن پهلو می شوند تا به خواب روند. عده‌ای با شش ساعت خواب در شبانه‌روز سرحال می شوند و عده ای دیگر به نُه ساعت خواب احتیاج دارند. ولی به گفته متخصصان 7تا8 ساعت خواب در شبانه‌روز برای بزرگسالان کافی است و خواب کم‌تر از شش ساعت و بیشتر از نُه ساعت بر روی سلامت نقش منفی داشته، سبب کاهش طول عمر می‌شود. در میان بزرگسالان شایع‌ترین اختلال، کم‌خوابی است که حدود 30تا45 درصد بزرگسالان از آن رنج می برند. چرخه خواب و بیداری توسط یک ساعت زیستی (ساعت بدن) تنظیم می‌شود و شرط لازم برای داشتن یک خواب خوب همراهی با این ساعت زیستی است. رعایت برخی نکته‌ها و داشتن بعضی عادت‌ها در دراز مدت اختلال‌های خواب را از بین می‌برد. به ده نکته از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1  فقط هنگامی به بستر بروید که خوابتان گرفته باشد و آن قدر بخوابید که برای احساس سلامت و شادابی روز بعد لازم است، نه بیشتر.

2.از خوابیدن در ساعت‌های عصر خودداری کنید. اگر هم در عصر استراحت می‌کنید، سعی کنید کم‌تر از یک ساعت و پیش از ساعت 4بعدازظهر باشد.

3-اگر 20 تا30 دقیقه پس ازرفتن به رختخواب خوابتان نبرد، رختخواب را ترک کنید و کاردیگری انجام دهید، مانند مطالعه و یا کاری دیگر و وقتی به طور کامل خواب‌آلوده شُدید، به رختخواب برگردید.

4-در طول روز، به ویژه ساعت‌های بعدازظهر، در معرض نورآفتاب قرار بگیرید. روبه‌رو شدن با نور در ساعت‌های بیداری به تنظیم ساعت‌های زیستی کمک می‌کند.

5-نگرانی‌هایتان را با خود به رختخواب نبرید. و پیش از رفتن به اتاق خواب آن‌ها را با خود حل کنید.

6- از موادی مانند: سیگار، الکل، چای پُررنگ و قهوه در نزدیکی زمان خواب استفاده  نکنید.

7ز رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید، نه برای تماشای تلویزیون، مطالعه و یا غذاخوردن.

8-خوردن موادغذایی دارای اسیدآمینه، تریپتوفان مثل نور باعث می شود که راحت بخوابید. اسیدآمینه تریپتوفان پیش‌ساز سرتونین است و سرتونین خواب را آسان می‌کند.

9- از رفتن به رختخواب با شکم خیلی پُر و یا خالی خودداری کنید.

10ز مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش بپرهیزید.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.